X

אם תרוויחי יותר מבעלך, רוב הסיכויים שתתגרשו

רוב הבתים בישראל המציאות הרווחת היא שהגבר מרוויח יותר מאישתו. זה המצב ב-72% מהמשפחות. אך המצב ההפוך, בו האישה היא זו שהכנסתה גבוהה יותר משל בעלה, נעשה שכיח יותר ויותר. בישראל של 2019, ב-28% ממשקי הבית בהם שני בני הזוג עובדים – האישה היא זו שמרוויחה יותר, כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מחקר שפורסם השבוע מלמד כי למרות שיש כיום יותר נשים משכילות ששכרן גבוה ועדיין התפיסות לגבי נישואים הן שמרניות. נשים שמרוויחות יותר מעדיפות לרוב להתחתן עם מישהו שירוויח לפחות כמותן.

"בתא משפחתי היום כאשר אישה משתכרת יותר, הבעל מקבל תפקיד רב יותר במטלות הבית,ההורות ובגידול הילדים." אומרת עו"ד לוסי מאיר מומחית לדיני משפחה. "אנו עדים לשינויים במבנה התפקידים המסורתי בין גברים ונשים גם במבנה הארגוני של שוק העבודה כאשר יותר ויותר בעלי מקצועות חופשיים עובדים מהבית ולא ממשרדים"

עו"ד לוסי מאיר

גברים שהם מפרנסים לא יציבים מודרים משוק הנישואים וכן מעמדם כאבות נפגע. הסיכוי של זוגות עם הכנסה דומה להקים חיים משותפים גבוהים יותר וכן, סיכוייהם להיפרד נמוכים יותר, כך לפי מחקר שנערך על ידי פטריק אישיזוקה מאוניברסיטת קורנל אשר פורסם בכתב העת Demography. במחקרו הוא ניתח את נתוני מרשם האוכלוסין האמריקאי ומצא שהיסודות הכלכליים של איחוד זוגי מוצלח נמצאים בהכנסה גבוהה ושיוויונית. בנוסף, בעלי הכנסה גבוהה ושיוויונית יותר הם בעלי סיכוי נמוך משמעותית לפרידה.

המחקר הזה תומך בתיאוריית 'רף הנישואין' לפיה ככל שזוג קרוב יותר לסטנדרטים כלכליים הנחשבים מתאימים לנישואים – כמו חיסכון מספק לרכישת דירה ולמימון אורח החיים אליו הם רגילים – כך גדלה הסבירות שאותו זוג יינשא.

התשובה לשאלה כיצד משפיעה העובדה שהאישה משתכרת יותר מבעלה על גירושים היא לא חד משמעית. בעוד שהמחקרים מראים שהסיכוי לגירושים בקרב זוגות כאלה גדל, הרי שבדינאמיקה שבין בני הזוג יש צד אחד שזה עשוי לתמרץ לעזוב וצד אחר שדווקא יעדיף להישאר.

כאשר נשים משכילות יותר, בעלות יכולת השתכרות גבוהה יותר ומבוססות יותר הן עשויות להרגיש ביטחון רב יותר לעזוב את מערכת היחסים. עשוי להיות להן גם קל יותר למצוא בן זוג אחר 'בשוק'. מצד שני, הבעל שמרוויח פחות עשוי דווקא יותר לרצות להישאר בזוגיות שכזו ולא להתגרש.

עדי ישראלי:
Related Post