X

איך להתכונן לדיון בוועדת הפסקת הריון: טיפים והמלצות

זכותך להפסיק הריון. אבל זה לא תמיד פשוט, וזה דורש את אישורה של ועדה. תחום זה של הפסקת הריונות הוא נושא רגיש ומאתגר בכל העולם. האם האמא לבדה יכולה להחליט על סיום של חיים? באיזה שלב העובר נחשב לחיים נפרדים מהאם, ועד כמה גופים ממשלתיים יכולים להכריע ולקבל החלטות על דברים שמתרחשים בגוף של האינדיבידואל, ובמקרה זה בגופה של אישה הרה?

לחלקנו שאלות גדולות אלו מקבלות פתאום צבע חזק, כאשר אנו עומדות מול הבחירה שלנו להפיל. הפלה דורשת מהלך רפואי, שמירה על בריאות האישה, ובעצם תלויה בגופים חיצוניים לנו. מצד אחד זה מעודד לדעת שיש טכנולוגיה רפואית מתקדמת ורופאים מומחים. מנגד זה מאתגר ולעיתים אף מתריס כי יש לאשר את הבחירה שלנו, וכי ועדה חיצונית של אנשים זרים לי יכולים לומר לי מה מותר ומה אסור לי לעשות בגוף שלי.

מה חשוב לדעת לפני הדיון מול הועדה –

  1. דעי את זכויותייך – הרבה דברים בחיים הללו חולפים לצידנו כי לא ידענו כי מגיע לנו. כאשר את עומדת מול ועדה להפלה המתדיינת אודות הגוף שלך וההחלטות שלך, חשוב שתדעי מה הזכויות שלך. זכותך על גופך, וזכותך לבחור מתי תהיי אמא, אם בכלל. זכותך לקבל טיפול הולם ומקצועי, מה שאומר שחובת המדינה לדאוג שיהיה לך היכן לממש את הזכות להפסיק את ההריון בצורה בטוחה. בהרבה מאוד מהמקרים זכותך גם לקבל מימון להפסקת ההריון.
  2. שלב החיות – חשוב להגיע מוקדם לפגישה עם הועדה. בישראל החוק קובע מצב הנקרא "שלב החיות" – החל מהשבוע העשרים וארבע (24) עובר נכנס לשלב זה בו הוא נחשב לחי בפני עצמו. בעוד שבמדינות שונות בעולם הפסקת הריון בשלב זה אינה עומדת על הפרק, דעי לך כי במדינת ישראל ניתן לבקש לפנות לועדה מיוחדת שיכולה לקבוע כי תוכלי לבצע הפלה גם לאחר השבוע העשרים וארבע. לכן אם חשבת שכבר מאוחר מדי, יכול להיות שעדיין לא מאוחר מדי. ועדיין מוטב לא לדחות את הקץ, גם ברמה הבריאותית.
  3. הכירי את הפרטים הקטנים – כעיקרון הדרישה להפסקת הריון יכולה להישען באופן חוקי על הטענה כי האישה מתחת לגיל שבע-עשרה או מעל גיל ארבעים. בנוסף אם האישה אינה נשואה (או שההריון הוא מחוץ לנישואין). בנוסף במצבים של אונס או גילוי עריות, או שהתגלה מום בעובר ניתן לדרוש ביצוע הפלה. במידה וההריון מסכן את חיי האישה ההריונית גם אז ניתן לדרוש את אישור ההפלה.

מה השלב הבא?

הוועדה דורשת מכל מי שהיא פוגשת להביא עימה, מעבר לאמצעי זיהוי בתוקף, גם מסמכים רפואיים. בדקי כי רשימת המסמכים המלאה הספציפית למקרה שלך זמינה לך והביאי אותה עימך. על מסמכים אלו לגבות את הטענה אותה את תציגי בפני הועדה, ויכולים לכלול מסמכים משפטיים, מסמכים רפואיים וכיו"ב.

עדי ישראלי:
Related Post