X

אושרה תכנית לבנייה למגורים ושימור מול ממגורות דגון בחיפה

בניין לשימור

מאבק של דיירי בניין לשימור בעיר התחתית בחיפה, נגד תוכנית לחיזוק פנימי של הבניין והוספת מבנה חדש למגורים באותו מגרש, הסתיים בניצחונו של היזם, שיוכל להוציא לפועל את תוכניותיו.

ועדת הערר לתכנון ובניה מחוז חיפה דנה בערעור הדיירים נגד יזמי התכנית – חברת "שבט נפתלי נכסים והשקעות בע"מ", שמבקשים לבנות 91 דירות בשני מבנים – האחד מבנה בן 4 קומות שנועד לשימור ושנבנה בשנות ה-20 של המאה הקודמת בסגנון ערבי-עירוני עם השפעות מערביות; והמבנה השני הוא מבנה חדש שמתוכנן על אותו מגרש, שיהיה בן 10 קומות ובו 76 דירות.

על פי התוכנית, יישמר הבניין הישן ותתווסף רחבה פנימית עם מעבר לציבור, שיוכל לראות את המבנה לשימור. עוד מציעה התוכנית חיזוק  פנימי של המבנה לשימור, על מנת לשמור על חזותו החיצונית של הבניין, למעט תוספת קומה אחת בהקלה. המבנה החדש עתיד להיבנות בדרך העצמאות, מול ממגורות דגון, והמבנה לשימור נמצא על רחוב יפו.

התוכנית אושרה על ידי הוועדה המקומית, ועל החלטתה הגישו הדיירים המוגנים במבנה לשימור ערר, שבו טענו שהחיזוק הפנימי של הדירות יפגע בדירות בהם הם מתגוררים. כמומכן, הם ערערו נגד החלטת הוועדה להרוס מרפסות קיימות, לאחר שהוועדה קבעה שהן לא מקוריות. בנוסף הם העלו טענות של פגיעה בנוף בשל הבניין החדש.

עורכי הדין אלי וילצ'יק ושירי לוי שייצגו את יזמי התוכנית, העלו טענות משפטיות שהתקבלו על ידי הוועדה, שקבעה כי הטענות של הדיירים המוגנים הן בעיקרן טענות קנייניות ולא תכנוניות, ולכן אין מקום לדון בהן בוועדת הערר.

כמו כן קבעה ועדת הערר, כי ראוי לשמר את חזיתו החיצונית של הבניין גם אם הדבר מצריך שינויים פנימיים בבניין וכי תוספת של קומה לבניין לשימור איננה פוגעת בשימור. הוועדה התרשמה שהמרפסות הקיימות הן אכן לא מקוריות ולכן אין מקום לשמר אותן, ושהבנין החדש בן 10 קומות תואם את מגמות התכנון החדשות של העיר, ובכל מקרה גם לפני התכנית היה ניתן לבנות 7 קומות, ו"הנוף" היחיד שאפשר היה לראות מהבנין לשימור זה את ממגורת דגון.

בסופו של דבר קבעה הוועדה, כי "התוכנית המוצעת רצויה וראויה תכנונית, משלבת בין חדש וישן, בין שימור והתחדשות, תוך שמירה על מגמות התכנון העדכניות וזיקת הנאה לטובת הציבור, ובכל אלה מיטיבה עם כלל הציבור".

דן ליאורי:
Related Post