ישראל מזוהה ברחבי העולם כ- "אומת הסטארט-אפ". חדשנות טכנולוגית ומיזמים ייחודים מהווים כיום מנוע צמיחה מרכזי בכלכלה הישראלית ומדינת ישראל הקטנה משמשת כפס ייצור ליזמים שאפתניים ואקזיטים שיוצרים הדים. מדי יום קמים עשרות סטארט-אפים מכל התחומים ולמרות זאת רוב הסטארט-אפים כ-96%, אינם צולחים את 3.5 השנים הראשונות והקריטיות בפעילותם ומגיעים לידי סגירה. רק 4% מתוכם מצליחים להגיע למודל כלכלי מבוסס, לגייס עובדים, לחוות צמיחה כלכלית ועסקית וכך לעלות על דרך המלך (לפי מחקרי IVC,2016).
אז מדוע אחוזי ההצלחה כה נמוכים?
ישנן מגוון סיבות לכך, החל מיזמים חסרי ניסיון ועד תמיכה דלה מצד המדינה. חלק מהיזמים הנם בעלי חזון ולהם מיזם בעל פוטנציאל אבל הם אינם מצוידים בארגז כלים מתאים לענות על ה-MARKET NEED. יזמים מתקשים לעמוד איתנים מול האתגרים הנקרים בדרך ללא התמיכה הראויה עד כדי שתחושת תסכול הגורמת לאובדן היוזמה העסקית.
על מנת למקסם סיכויי הצלחה ולצמצם סיכונים בזירה העסקית הכלי החשוב והנחוץ ביותר בארגז הכלים של כל סטארט-אפ מתחיל הינו התכנית
העסקית.
תכנית עסקית המותאמת לצרכי המיזם תסייע להכיר את הסביבה העסקית על בוריה, לקבל
מענה על שאלות קשות, לזהות אתגרים והזדמנויות, לתכנן מהלכים עסקיים נכונים ולגזור נתונים
פיננסים שיספקו תחזית כלכלית לטווח הקצר והארוך. כתוצאה ממחקר מעמיק ודיוק מהלכים,
התכנית העסקית אומדות סיכויי הצלחה וכך מקנה לסטארט-אפ המתחיל יתרון יחסי על פני מתחריו
בשוק. התכנית הינה ליבת העשייה ומנחה את היזמים לאורך כל ההתפתחות העסקית החל מליטוש
הצורך, ועד גיוס משקיעים ושותפים אסטרטגיים.

עיקרי התכנית העסקית:
- תקציר מנהלים- מציגה בקצרה את עיקרי התכנית; המוצר, המודל עסקי, שוק יעד, אבני דרך ועוד. חלק זה נכתב בסוף התהליך וכך מסכם את התכנית.
- המיזם- מכיל מידע מפורט אודות המוצר/השירות, תהליך הפיתוח, הצגת היזמים, אופן התאגדות, מבנה וניהול ובעיקר מדגיש חזון, מטרות ויעדים.
- סקירת שוק- ניתוח הסביבה העסקית בה עתיד לפעול המיזם. חלק זה מספק מידע לגבי המתחרים, עולם התוכן ברמה התיאורית והכמותית. בשלב זה מחדדים פלח שוק ופנייה מתאימה אליו.
- אסטרטגיה עסקית- ניתוח SWOT – חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. גיבוש אסטרטגיה עסקית לטווח הקצר והארוך.
- שיווק ומכירה– תכנון GO TO MARKET – חדירה לשוק, תמחור, אסטרטגיית שיווק ומכירה כנגזרת מסקירת השוק והצגת המבנה הארגוני העתידי.
- תכנית פיננסית – החלק הרגיש ביותר בתכנית העסקית. בחלק זה יש לבנות תחזית תזרים מזומנים, דו"ח רווח והפסד ולקבוע תכנית עבודה פיננסית לטווח הקצר והארוך. התכנית הפיננסית מסייעת לבדוק היתכנות ולהעריך שווי פעילות המיזם.
הטיפ ליזמים שאפתניים הוא- ללמוד מניסיון העבר ולהעמיק את בסיס המיזם בעזרת התכנית העסקית. כך יהיה ניתן לבחון היטב את השוק, לדייק מענה על הצורך, לגייס משקיעים ושותפים נכונים ולעלות על הדרך הנכונה כדי להפוך לסיפור הצלחה.
חשוב מאוד כי כתיבת התכנית תתבצע על ידי צוות מיומן, מהימן עם כישורי ביזוריות מחשבתית אשר ידע לספק תכנים אובייקטיבים, חדשניים ונתונים פיננסים מדויקים.